Besked om skatteåterbäring!

(null)

Just när jag skulle starta upp ett spel kom beskedet. Med lite halvångest spelade jag klart för att se om jag har betalat för mycket eller för lite skatt. 

Efter att ha kikat och läst beskedet: Jag får tillbaka! Så länge jag slipper betala så är jag glad. 

Samtidigt som att jag blev "glad" över beskedet att slippa betala, så frågar jag mig själv: varför ska jag vara glad över pengar som egentligen tillhör mig, som de tar och nu lämnar tillbaka? Det är liksom mina pengar som har tagits ifrån mig varje månad. Pengar som jag kunde ha fått växa i olika fonder men har tagits ifrån mig. De har alltså dragit mer än vad de skulle och har haft mina pengar låsta. Ska jag då vara "glad" och tacksam att jag då får dessa pengar tillbaka?  Borde de inte betala ränta på för att ha fått låna mina pengar, så som vi får göra hos banken?Visst kan jag prata med min arbetsgivare för att de ska dra mindre skatt varje månad och då med risk att jag får istället betala. Men borde det inte bara bli "rätt" från början? De skulle ju liksom inte bli så glada om jag tar mer pengar varje månad än vad jag har "rätt" till och sen lämna tillbaka en gång om året. Det blir ju som ett lån utan ränta.

Så även om jag blir "glad" över att slippa betala så tycker jag att de ska känna tacksamhet och betala ränta på det de får låna av mig varje år. Jag är inte bitter utan realistiskt och försöker se det objektivt. 
Det finns liksom "Den gyllene regeln" som är en grundläggande etisk princip som återfinns inom många religioner samt filosofiska och etiska läror. 

"Gör mot andra som du själv vill bli behandlad" och "Gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandladKonfucius

Rätt ska vara rätt!
Kommentera inlägget här: