Alejandra - detox eller fasta

Ligger här sömnlös i sängen. Lillen sover och killen spelar, som vanligt. Jag ligger i sängen och läser på om allt möjligt. Fakta- och forsknings nörd som jag är, är det mesta intressant. Just nu läser jag på om kost. Är inne på att göra en detox/fasta för att se om kroppen kan läka sig själv. Jag har ju haft dåliga resultater på hur min kropp mår. Har även känt mig ut balans. Kroppen försöker läka sig själv men med den kosten jag har just nu, så vet jag inte om jag stjälper mer än vad jag hjälper.

Har läst att detox eller fasta, vad man nu väljer att kalla det, kan hjälpa kroppen att hitta balansen. En fasta ska hjälpa att att stimulera kroppens ämnesomsättning, cellproduktion och stärka immunförsvaret. Alla har olika åsikter om detta verkligen stämmer eller inte. Många menar att när man fasta så svälter man, men så är det inte riktigt, för att man gör detta frivilligt och inte med tvång. Det är skillnad på att banta och fasta, för att när man bantar så är det fokus på vad man inte ska äta, medan vid fasta är det fokus på vad och när man ska äta.  Ni får googla på detta om ni vill veta mer om detta.

Jag gjorde en detox för ett tag sen som var kämpig, men när jag tänker tillbaka så mådde jag relativt bra efteråt. Visst mitt blodtryck och blodsocker sjönk, men kroppsligt och mentalt mådde jag för övrigt bra. Vi gjorde också detoxen på våren då det var små kyligt. Nu är det varmt och den fastan jag har fastat för känns rimlig för mig, där man får återställa saltbalansen dagligen.

Inget är bestämt än utan jag ska läsa på mer och se vilket val jag gör 💜

PS. Kan fortfarande inte somna 😕
Kommentera inlägget här: