Alejandra - föräldrarproffsen!

Det har cirkulerat en artikel från Expressen om föräldrarproffsen. Med föräldrarproffs menas föräldrar som tror att de vet bäst och ska ge andra föräldrar tips och råd. 


Det debatteras hejvilt på flera föräldrar sidor. Själv har jag min åsikt och jag låter andra ha sina åsikter. Därav väljer jag att inte delta i de debatterna. För att jag känner att alla föräldrar ska göra det anser är bäst för sitt barn utan att den far illa. 
Att delta i en sådan debatt, för mig är som att försöka övertala personer att tycka som mig. Att försöka få de att förstå varför man tycker på ett sätt medan de tycker på ett annat sätt, vilket inte leder till något. Visst kanske mer förståelse för varandra men i slutändan gör båda det vi anser är bäst. 

Alla barn fungerar inte på samma sätt. 
Alla barn är olika och kräver olika uppfostran.

Som ny förälder får jag många tips och råd. Men i slutändan är det jag som avgör vad jag vill göra med de råden och tipsen.

Tipsen och råden är inte illamenade för det mesta. Visst finns det de föräldrarna som anser att de är proffs på vad alla barn behöver. Men de flesta menar nog bara väl, när de försöker att hjälpa till, fast man inte alltid är i behov av hjälp. Känner att man inte kan bli arg om de menar väl. Däremot om de inte menar väl och ska vara översittare så ska man säga ifrån.
Då handlar det enligt mig inte om att försöka hjälpa till och mena väl, utan om respektlöshet och lite av en härskarteknik, för att framstå som bättre. Sedan finns det de så tar det ett steg för långt och går runt och anmäler föräldrar till socialen, för att de anser att en viss uppfostran inte är passande. Som ni läste så anser jag att det är att ta det för långt om inte barnet far illa. 

Så jag säger till er alla föräldrar: gör det du anser är bäst för ditt barn, utan att det far illa. Du/ni är de som vet bäst vad ert barn behöver. 💜💙 säg ifrån om ni tycker att någon går över gränsen och ser ner på er uppfostran. Ni behöver inte bråka eller bli osams, utan man kan komma överens om att man inte tycker lika, and that's it. 

Det finns dock två sak alla barn behöver och det är: kärlek och trygghet.

Det är min åsikt om föräldrarproffsen.

Kategori: Allmänt Taggar: Föräldrarproffsen, Kärlek, Mammalivet, Uppfostran;
Kommentera inlägget här: